Schuberg Philis

Schuberg Philis

Enterprise Cloud IT Services

Managed Cloud Services

Cloud Enabled Managed Service Provider (CEMSP)
Cloud Orchestrator and Aggregator (COA)
Cloud Application Integrator (CAI)
Managed IaaS

Public Cloud Services (proprietary)

SaaS
PaaS
IaaS

Cloud Capabilities

cloud (NIST)
  

 

Portal/Self Service
Broad Network Access
Resource Pooling
Rapid Elasticity
Measured Service

Wel van toepassing

 

Niet van toepassing

Schuberg Philis houdt zich bezig met de primaire bedrijfsuitdagingen van klanten uit verschillende sectoren en zet hierbij cloud als middel in. Het bedrijf beschouwt cloudtechnologie niet als een doel, maar als een middel waarmee naast innovatie en flexibiliteit ook onvermoede mogelijkheden gerealiseerd kunnen worden.

De wortels van Schuberg Philis liggen in de infrastructuur, iets wat in de ogen van Schuberg Philis het fundament vormt voor alles wat daarna komt: bedrijfskritische applicatielandschappen, platformen en ecosystemen. Door jarenlang te investeren in kennis in cloud ziet het bedrijf zichzelf ook hier als expert op het gebied van het toekomstbestendig maken en ontwikkelen van applicatielandschappen. Van voorheen een praktische bouwer van infrastructuren is Schuberg Philis nu uitgegroeid tot architect en ontwikkelaar van bedrijfskritische applicatielandschappen op de publieke cloud.

Daarmee ontsluit Schuberg Philis voor haar klanten in de financiële dienstverlening, in de industrie en logistiek, bij de overheid, bij nutsbedrijven en in de online retail mogelijkheden op cloudplatformen die vaak besloten liggen in silo’s, operationele technologie of legacy-applicaties.

Onderdeel van het portfolio is het helpen van klanten in de digitale transformatie, op een manier waarbij versnelling wordt gerealiseerd zonder dat “er dingen stuk gaan”. Bij voorkeur vertrekt Schuberg Philis daarbij vanuit concrete use cases. Een groeiend deel van de dienstverlening is gericht op het ontginnen van data uit bestaande assets en het creëren van nieuwe functionaliteit aan de hand van diensten uit bijvoorbeeld AWS of Azure. Schuberg Philis levert ook consultancy om vanuit de business uitdaging te redeneren welke oplossingen en cloudtoepassingen het meest geschikt zijn om deze issues uit de weg te nemen. Dit leidt vaak eerst tot een proof-of-value waarbij met laag risico onderzocht wordt of de beoogde businesswaarde wordt gerealiseerd. Daarna kan men snel en gecontroleerd opschalen, met de juiste controls en governance, door gebruik te maken van de cloud en zogenaamde “landing zone”-concepten.

Hierbij neemt Schuberg Philis de lessen vanuit eigen verleden – 100% uptime en 100% tevreden klanten – zeer serieus. Het bedrijf kiest bij voorkeur voor langdurige trajecten omdat digitale programma’s vaak groot en complex zijn, waarbij vertrouwen een belangrijk uitgangspunt is.

Binnen Schuberg Philis bestaat al geruime tijd het Lab waar op basis van klantvragen en aan de hand van AI en machine learning geëxperimenteerd wordt, onder andere op het gebied van beeldherkenning, augmented reality en virtual reality. Wegens bewezen succes blijft Schuberg Philis werken met zelfsturende klantenteams, die het beste zicht hebben op de context van de klant en daardoor optimale executiekracht kunnen realiseren. Inmiddels telt Schuberg Philis rond de 325 medewerkers.

Tot de klantenkring van Schuberg Philis horen opdrachtgevers zoals Air France KLM, Argenta, Enexis, HEINEKEN, Jumbo, Leaseplan, het Loodswezen, Moneyou en PostNL.

CASE

Beer can travel, zei Freddy Heineken ooit. Als resultaat van een jarenlange overnamestrategie heeft bierbrouwer HEINEKEN nu wereldwijd 165 brouwerijen in bedrijf, waar in totaal duizenden procesoperators werken. De bier-industrie is vergelijkbaar met de zware industrie: de helft van de kosten gaat op aan supply chain. Daarom is lokale productie essentieel en streeft HEINEKEN naar het zo goed mogelijk faciliteren van het lokale management. Ook de machineparken van de verschillende productielocaties zijn vaak specifiek. Brouwerijen zijn bovendien grote productielocaties, in omvang variërend van minstens een tot vaak meerdere voetbalvelden groot. Ze zijn storings- en onderhoudsgevoelig en kapitaalintensief – een gemiddelde brouwerij kost een miljard euro.

HEINEKENs smart brewery is een initiatief om data uit honderden machines – die de ruggengraat van een brouwerij vormen – te gebruiken voor het optimaliseren van gehele brouwketens, beginnend bij de werkvloer. De smart brewery is het antwoord op de behoefte van supply chain aan praktische oplossingen in plaats van plannen en ideeën; maar het is ook een softwareplatform dat bedoeld is voor samenwerken, het ontsluiten van informatie, het bundelen van krachten en het vergroten van de autonomie en bestuurbaarheid van de organisatie. Aan de ene kant kunnen productiemedewerkers op basis van sensorinformatie uit een productielijn zelf bepalen wat er op de werkvloer moet gebeuren, aan de andere kant is het doel dat alle informatie rondom de productieprocessen van potentieel alle brouwerijen wereldwijd bijeen kan komen. Kortom: een schaalbaar en flexibel platform dat direct lokaal bruikbaar is voor de werkvloer en tegelijk globaal toegepast kan worden.

Schuberg Philis heeft HEINEKEN ondersteund bij het ontsluiten van informatie uit machines en over processen die tot nu toe onzichtbaar was. Daarbij is nauw samengewerkt met lokale operators die direct bij de productie betrokken zijn. Samen met hen zijn diverse use cases uitgewerkt – bijvoorbeeld: wat is de volgende batch die op deze machine wordt gevuld, of: waarom is deze machine stil komen te staan.

Hierbij heeft Schuberg Philis datatransformatieprogramma’s ontwikkeld waarmee de PLC’s (programmable logic controller: computerhardware die de machines aanstuurt), kunnen worden uitgelezen. Ook heeft Schuberg Philis het datamodel, het dataplatform en de analytics-omgeving gerealiseerd. Kort gezegd is hiermee de OT (operationele technologie: machines) verbonden met IT.  Hierbij is gebruik gemaakt van AWS, Juniper, Kepware en software voor BI- en datavisualisatie.

De toegevoegde waarde van de smart brewery is zichtbaar in verschillende vormen. De productie op diverse lijnen is omhooggegaan en ook geven de medewerkers blijk van een hogere mate van medewerkerstevredenheid. De lokale business zit nu meer zelf aan het stuur: plant operators kunnen zelf met het platform aan de slag om op basis van low code technologie zelf nieuwe functionaliteit en dashboards te ontwikkelen. Zo hebben plant operators bijvoorbeeld zelf apps gebouwd voor het verlagen van het waterverbruik van productielocaties. De supply chain organisatie van HEINEKEN heeft inmiddels zicht op honderden wereldwijd schaalbare use cases.

Aanvullende informatie

Technologie- en platformpartners o.a. Amazon Web Services, Cisco, Cloudhealth, Cloud Foundry, Cosmic, Databricks, Dell EMC, Google Cloud Platform, Kubernetes, Matillion ETL, Microsoft Azure, MissionCriticalCloud, OpenStack, Oracle, Salesforce, SAP, SAP/Hana, Snowflake, SoftLayer, VMware, Terraform
API Een API is beschikbaar voor zowel de multi-cloud orkestratie als de IaaS- en PaaS-omgeving.
EU Data Control
Compliancy standaarden en richtlijnen ISO/IEC 27001, ISAE 3402, MVO register
Locatie datacenter(s) o.a. Schiphol-Rijk, Amsterdam, Haarlem
Aantal medewerkers Nederland: 292 FTE
Cloud-ontwikkelcapaciteit: 292 FTE
Omzet 2019 Nederland: € 78,4 mln.
Aandeel uit clouddiensten: 70%
Sectoren Financiële dienstverlening, IT & Telecom, Overheid/Publieke dienstverlening, Retail, Transport & Logistiek, Zakelijke dienstverlening
  Bekijk het profiel van Schuberg Philis op Outsourcing Performance